آلو بخارا در نیشابور باعث زایمان زودرس زنی شد

از 4 تا 8 ساقه باریک خاکستری مایل به قهوه‌ای تشکیل شده‌اند که هر یک حدود 25 متر ارتفاع دارند و معمولاً بیش از 20 سانتی‌متر قطر ندارند.

آلو بخارا در نیشابور برای گوارش بسیار مفید است.

ساقه‌ها دارای زخم‌های حلقه‌ای برگی هستند و با تاجی از 9 تا 15 برگ مرکب پوشانده می‌شوند. طول برگ ها حدود 1.2-4 متر  است.

گل‌های کوچک قهوه‌ای مایل به بنفش یا به صورت نر یا مادگی هستند و روی گل‌آذین‌های شاخه‌دار بزرگی که از بالای ساقه‌ها آویزان هستند، قرار دارند.

گل‌ها توسط زنبورها و مگس‌های کوچک گرده‌افشانی می‌شوند و دانه‌های گردی به نام توت‌های آکای تولید می‌کنند. میوه ها حدود 1.5 سانتی متر قطر دارند و دارای یک دانه بزرگ هستند.

آنها معمولاً از سبز به بنفش تیره می رسند، اگرچه میوه برخی از جمعیت ها در زمان بلوغ سبز باقی می ماند. هر ساقه acai می تواند تا هشت دسته میوه در سال تولید کند که وزن هر دسته تا 6 کیلوگرم می رسد.

میوه های آکای دارای محتوای چربی بالایی هستند و بنابراین بسیار فاسد شدنی هستند و معمولاً تنها حدود یک روز پس از چیدن ماندگاری دارند.

مردم محلی از پالپ میوه تازه در انواع شیرینی ها و نوشیدنی ها از جمله شراب استفاده می کنند و آب آن معمولاً با تاپیوکا مخلوط می شود.

برای صادرات، تفاله میوه معمولاً به عنوان مکمل غذایی خشک و پودر می شود و یا برای اسموتی ها و آب میوه ها به صورت فلاش فریز می شود.

آکای سرشار از آنتی اکسیدان ها و تعدادی فیتوکمیکال است، اگرچه بیشتر ادعاهای بهداشتی در مورد این میوه – از جمله ارزش آن به عنوان یک کمک کننده کاهش وزن – ثابت نشده است.